artikel-weegschaal.png

Het getal op de weegschaal, wat zegt dat nu eigenlijk?

Leestijd: 2 minuten

Inhoudsopgave

Het getal dat op de weegschaal tevoorschijn komt zegt an sich niks. Het is een objectief gegeven dat aangeeft hoeveel je op dat exacte moment weegt. Zes uur later of eerder had er een ander getal gestaan. Toch vragen wij aan onze cliënten om elke dag te wegen. Wij leggen je uit waarom.

Weeg je jezelf maar één keer per week en steeds op andere dagen en momenten?

Dan is de kans groot dat je sterk afwijkende getallen gaat zien. Gedurende de week fluctueert namelijk je gewicht dagelijks. Dat heeft met verschillende factoren te maken:

  • Meer of minder maag/darm volume;
  • Vocht;
  • Zout;
  • Koolhydraten inname;
  • Stress;
  • Menstruatie cyclus;
  • Training.
 

Wanneer je een avond op stap bent geweest zul je de volgende dag waarschijnlijk een afwijkend getal op de weegschaal zien. Het getal kan een stuk lager zijn dan normaal, doordat je veel vocht bent verloren door een hoge consumptie van alcohol. Een stijging in gewicht kan komen door meer maag/darm volume of doordat je veel vocht vasthoudt, omdat je laat op de avond een zoute of koolhydraatrijke maaltijd hebt gegeten.

Funfact: de reden waarom je op een low carb dieet de eerste twee weken veel “vet” (lees vocht) verliest.

Hoe je progressie meet

Door dagelijks te wegen kan er uiteindelijk worden gekeken naar het weekgemiddelde. Aan de hand van die resultaten kan er worden bepaald of de juiste progressie wordt gemaakt. Als vrouw kan je ook je progressie per vier weken (vaak één volledige cyclus) vergelijken.

Tip!
Om een zo objectief mogelijk getal te krijgen, is het handig om jezelf dagelijks in de ochtend te wegen. Dit doe je direct na het opstaan nadat je naar de wc bent geweest op een nuchtere maag en zonder kleren aan.

Schommelingen of tijdelijke stagnatie in gewicht kunnen ook komen doordat je spiermassa opbouwt. Daarom is het belangrijk om ook andere objectieve data te hebben, zoals:

  • Omtrekken (wekelijks)
  • Progressie foto’s of video’s (1 – 4 keer per maand)
  • Huidplooien (wekelijks)
 
Daarnaast kan je ook een te strakke broek of shirt als referentiekader hanteren. 
 
Maak je dus niet druk om individuele metingen, maar leer om naar het grotere geheel te kijken en zie het getal op de weegschaal als wat het is… een getal.
Olaf
Olaf

Deel dit artikel:

Share on whatsapp
Share on twitter
Share on linkedin
Share on facebook
Share on email

ANDERE ARTIKELEN