ONZE VISIE

Op een kaput fitte levensstijl

De één voelt zich fit bij vijf kilometer achter elkaar kunnen hardlopen, de ander pas bij het uitlopen van een marathon. Iemand anders meet fitheid in kracht en spiermassa. Ook over “gezonde” voeding kun je urenlange gesprekken voeren: wel of geen vlees, alleen onbewerkte voedingsmiddelen, keto, fasting en ga zo maar door.

Wat jij vandaag als fit bestempeld, kan over een aantal maanden veranderen, omdat jouw doel of leven verandert.

Kortom, een Kaput Fitte levensstijl is voor iedereen anders en de weg ernaartoe is altijd dynamisch.

Voor een leven met veel energie, een goed werkend immuunsysteem en een hoge mentale en fysieke belastbaarheid, is het belangrijk om breder te kijken dan training en voeding alleen.

In onze ogen zijn er drie pijlers: voeding, training en leefstijl. Die je kan onderverdelen in zes zaken, en wanneer je ze combineert, het meest effectief zijn om jouw levenskwaliteit te verhogen en doelen te behalen.

BEWEGING

Beweeg zoveel en divers als je kunt: zwem, sprint, wandel, klim of doe aan een vechtsport. Per dag 10.000 stappen zetten is een mooi streven. Iets meer is beter, niet alleen voor je lichaam, maar ook voor je brein. Probeer daarbij minimaal 20 tot 30 minuten intensief aaneengesloten te bewegen en vermijd lange periodes achter elkaar zitten.

Wanneer deze mate van beweging nog ver afstaat van je huidige levensstijl, begin dan door eerst een aantal kleine veranderingen in jouw gewoontes aan te passen of toe te voegen.

Dagelijks een kleine wandeling, is laagdrempelig en iets wat iedereen met twee benen kan realiseren.

Maar, bewustwording van je huidige activiteitsniveau is stap één. Een stappenteller of stappen bijhouden via je telefoon is een handige manier.

Regelmatig aan krachttraining doen is niet alleen goed om er beter uit te zien, maar creëert ook een hoop gezondheidsvoordelen: versterking van je botten, pezen, gewrichten en uiteraard jouw spieren.

Daarnaast is het ook ter blessurepreventie. Heb je toch een blessure? Door met een gericht krachttrainingsprogramma aan de slag te gaan, eventueel in combinatie met een kundige fysiotherapeut, herstel je veel sneller.

En, hoe zou je je voelen als je na verloop van tijd er beter uitziet, fitter én sterker door het leven gaat? Hoogstwaarschijnlijk met een stuk meer zelfvertrouwen!

Wij zien krachttraining, in welke vorm dan ook, als de manier om jouw levenskwaliteit te verbeteren.

TRAINING

VOEDING

Net zoals met veel dingen in het leven, is balans belangrijk. Denken of leven in uitersten is (vaak) niet de weg. Net zoals het streven naar een doel, wat te ver van je af staat maakt. 

Wil je tien kilo afvallen? Begin dan eerst met één kilo, dan de tweede, et cetera. Houd het klein en behapbaar.

Hoewel de meeste mensen in grote lijnen weten wat qua voeding een betere keus is, kan door de continue toename van voedingsmiddelen en het overvloed aan (mis)informatie op internet en social media ervoor zorgen dat je niet weet waar je moet beginnen.

Wij vinden het belangrijk dat je gevarieerd en nutriëntrijk eet,  jouw doel(en) haalt, maar dat je daarnaast ook geniet van het leven.

Omdat te realiseren, is kennis over voeding, de energiebalans en voor jezelf duidelijk te hebben wat jouw valkuilen zijn, de enige manier voor lange termijn progressie.

Ben jij je bewust van je mindset: heb je een groei- of een gefixeerde mindset ten opzichte van deze pijlers?

Hoeveel tijd kan en wil je vrijmaken om dit te realiseren? Wil je snel resultaat of ben je bereid te investeren en te werken aan jezelf, voor een blijvende, maar een wat langzamere verandering? Welke gewoontes moet je gaan veranderen omdat te bereiken en vast te houden?

Belangrijke vragen wanneer je jouw leven wilt gaan veranderen. Want je mentale ruimte en hoe jij naar bepaalde zaken kijkt, zijn bepalend voor het stellen van jouw doelen.

MENTAAL

STRESS

Stress is niet verkeerd, sterker nog, het is nodig als je jouw fitness doelen wilt behalen. Want alleen door de juiste hoeveelheid stress te plaatsten op je lichaam, krijg je de beoogde veranderingen.

Maar, wanneer je een (nieuwe) stressor, zoals training op je lichaam plaatst, wordt herstel en dus ook stressmanagement belangrijker. Zeker wanneer je al een gestrest leven leidt.

Ook perceptie is hierbij heel belangrijk. Want hoe zie jij stress?

Te lang, veel stress ervaren en een verkeerde management daarvan, kunnen averechtse resultaten geven.

Bewust zijn van je ademhaling en daar, bijvoorbeeld voor het slapen gaan even de tijd voor nemen, kan ontzettend veel goed doen.

Een slaaptekort heeft veel meer invloed op je prestaties en dagelijks leven dan je zou denken. Want tijdens de nachtrust vindt er fysieke én psychologische herstel plaats.

Voldoende kwalitatieve slaap is dus erg belangrijk wanneer jij jouw doelen wilt nastreven en fitter, energierijker door het  leven wilt gaan. 

Het aantal uur dat je nodig hebt per nacht, verschilt per persoon. Een gemiddeld persoon heeft ongeveer zeven tot acht uur aan kwalitatieve slaap per nacht nodig. Voor sporters ligt dit vaak iets hoger.

Hoe je wakker wordt is een goede graadmeter van jouw nachtrust. Wanneer je uitgerust en met veel energie op staat (zonder de wekker) heb je voldoende geslapen.

NACHTRUST

Personal Training

Dé manier om samen met je eigen coach jouw persoonlijke fysieke en/of sportieve doel(en) te behalen. We helpen je met je voeding, maken een trainingsprogramma op maat en geven je de juiste tools om dit te integreren in jouw dagelijks leven.

Kaput Fit Utrecht


BOOTCAMP

Training met materiaal samen met maximaal 12 Kaputters onder begeleiding van een Personal Trainer. Wekelijks kun je via onze eigen app kiezen uit meer dan vijftien trainingen. Onze bootcamp is toegankelijk voor elke niveau.