Gezonde Mexicaanse kip burrito uit de slowcooker
Recepten 2 minuten leestijd

Mexicaanse kip burrito bowl uit de slowcooker

 

Porties: 5 
Bereidingstijd: 5 – 8 uur

Heerlijke malse Mexicaanse burritovulling om te serveren in een grote kom, maar ook perfect te gebruiken als vulling voor op een tortilla.

Vegetarisch? Door de combinatie van bonen en rijst is het alsnog een perfecte eiwitrijke maaltijd. Je kunt dus gerust de kip weglaten.

Ik ben enorm fan van de slowcooker, omdat je er dan (bijna) geen omkijken meer naar hebt. Wil je dit recept klaarmaken zonder slowcooker? Dan kun je ook een grote braadpan gebruiken.

Bij een minder groot caloriebudget kun je de gewone rijst vervangen door bloemkoolrijst. De bloemkoolrijst doe je dan in een kom en je schept daar de vulling overheen.

Ingrediënten

  • Kipdijfilet 400 gram
  • Rijst 200 gram
  • Tomatenblokjes 400 gram
  • Mais 285 gram
  • Rode kidney- of zwarte bonen 250 gram
  • Ui 2 stuks
  • Knoflook 4 tenen
  • Zout 4 tl
  • Zwarte peper 2 tl
  • Komijn 4 tl
  • Knoflookpoeder 4 tl
  • Uienpoeder 2 tl
  • Oregano 2 tl
  • Chili poeder 1 tl

Bereidingswijze

  1. Maak een dry-rub door alle kruiden met elkaar te mengen;
  2. Marineer daar de kip mee;
  3. Snijd de uien en knoflook in stukjes en leg dat op de bodem van de slowcooker;
  4. Vervolgens leg je daar de gemarineerde kip, de bonen, tomatenblokjes en maïskorrels bovenop;
  5. Stel de slowcooker in op high (min. 4 uur) of low (min. 7 uur);
  6. Wanneer de tijd verstreken is trek je de kipdijfilet uit elkaar;
  7. Kook de rijst apart of voeg de rijst toe en laat het nog 30 minuten pruttelen;
  8. Serveer in een kom met wat limoensap.

Voedingswaarde per portie​

Calorieën: 435
Eiwit: 36,5 gram
Koolhydraten: 55,5 gram
Vetten: 5,5 gram
Vezels: 11 gram

“Gaat goed samen met wat crème fraîche of zelfgemaakte guacamole.”
Olaf

Eigenaar | Personal Coach

Hij zorgt ervoor dat het hele team vanuit dezelfde visie werkt. Dankzij zijn ervaring als ondernemer en zijn gestructureerde aanpak richt hij zich voornamelijk op het coachen van zakelijke professionals. Het doel is om hen niet alleen fitter te maken, maar ook om buiten de gym betere prestaties te leveren en efficiënter om te gaan met de druk van hun veeleisende dagen